23 juli 2009

VAKANTIE NOORWEGEN - 01 JUNI t/m 03 JUNI

De nachten zijn fris, de ochtenddauw zit op de tent maar zodra de zon over de bergen komt, wordt het lekker warm en de lucht is stralend blauw. Na het ontbijt gaan we weer op pad, rustig toeren en het nodige bekijken onderweg. We rijden langs de rv 37 en 40 ri Flesberg, ligt boven Kongsberg in Telemark. Later rijden we door het Numedal. We zien we diverse staafkerken, o.a. in Rollag, Flesberg, Uvdal en Numedal. In Rollag, vlakbij het kerkje, hebben we een prachtig uitzicht en we besluiten hier maar lekker te gaan picknicken. In Nore komen we ook weer langs een staafkerkje, welke gesloten zou zijn. We lopen er omheen, maken foto's, zien wel een deur open staan maar verder niet. Dan worden we geroepen door een dame, we mochten zo de kerk binnen, ze vertelde het nodige over de kerk, wat ik helaas niet allemaal heb onthouden maar het was de moeite waard. Deze kerk was binnen heel mooi maar we mochten helaas geen foto's maken. We hebben wat betaald, we hadden geen cash meer!( banken zijn onderweg niet zo dik gezaaid). In Geilo vinden we geen camping voor tenten zodat we maar een hutje nemen. De volgende dag vertrekken we weer vroeg, we gaan richting de Hardangervidda, een schitterende hoogvlakte. Bij het meer Ustavatnet, t.h.v. Haugastol, stoppen we even om van het uitzicht te genieten. De lucht is stralend blauw, het zonnetje schijnt maar het is maar 6 graden buiten! Er ligt ook nog sneeuw, een fascinerend gezicht. Bij Kinsarvik nemen we het veer naar Kvandall. In Espeland vinden we een camping en kunnen nog eventjes in het zonnetje zitten. Dichter bij de fjorden komt er meer wind en die is wel wat dunnetjes maar verder niets te klagen over het weer. 's Avonds is het wel frisser, we zitten al vroeg met de slaapzak over de knietjes, ook 's nachts is het fijn dat we dikke slaapzakken hebben, we slapen verder prima en de natuurlijke wekker blijft zijn werk doen zodat we lekker vroeg op pad gaan.