29 april 2012

2011 - 20, 21 en 22 Oktober - Austraië

Kingscote – Victor Harbor
Vanmorgen is het een stuk frisser dan gisteren, ook is het bewolkt. We rijden na het ontbijt richting Emu Bay. Het strand vinden we eerlijk gezegd een beetje tegenvallen, we hebben inmiddels mooiere stranden gezien. De natuur en het uitzicht op zee is wel mooi. Vanuit Emu Bay gaan we naar American River. Volgens een kaart zou hier een pelican lagoon zijn. We vinden eerst een standbeeld van een pelikaan maar verder nog niets. Wel een winkel van sinkel, althans er is benzine af te rekenen, een klein supermarktje, koffie van alles en nog wat. Na de koffie kijken we of we wat meer van het plaatsje kunnen vinden. We vinden een baai, een pier die is afgesloten alleen toegankelijk voor vissersbootjes e.d. Ook hier staat weer een standbeeld van een pelikaan, dat is ook een goede visser. In de verte zien we iets wat lijkt op een pelikaan en we proberen iets dichter bij te komen. Het zijn inderdaad een drietal pelikanen en we zien nog een hele troep zwarte zwanen. Verder staat er niets aangegeven van een lagoon dus we zullen nu wel op de goede plaats zijn. Het is inmiddels aardig gaan regenen. We besluiten verder naar Penneshaw te rijden, daar wat te eten en bij het postkantoor aldaar is ook internet. Ik kom alleen niet bij mijn email. Maar ik kan wel bij picasa, zodat ik bij de albums de nodige tekst kan bijschrijven want daar loop ik een beetje mee achter! Later op de boot lezen we o.a. op het nieuws dat Cairns een record heeft gebroken; het is vandaag de natste dag geweest voor de tijd van het jaar sinds 1964! Hebben wij daar even geluk gehad. Piet dacht dat hij op de heenweg voorbij Cape Jervis een camping had gezien maar de eerste camping die we zagen lag net in Victor Harbor. We zijn er rond de klok van 18u en even 19.30u. hebben we gegeten en wel. Morgen is het de bedoeling naar de Barosso Valley te rijden.
Victor Harbor - Tanunda
Het is bewolkt en er staat een fris windje. We rijden eerst naar de Mac. Voor de mail maar er is weinig schokkends, alleen enkele reacties op  mijn dagboek. Gelijk wat mailtjes verstuurd en daarna de tocht vervolgen. We rijden eerst een klein stukje richting Adelaide en vervolgens via Meadows, Hahndorf, Birgwoord de Barossa Valley binnen. We stoppen in Hahndorf voor een kopje koffie. Dit is een plaatsje met de nodige Duitse wortels. Dat is ook terug te zien in de huizen en de alpenmuziek die je her en der hoort. De hele ochtend zien we een laaghangende bewolking en het regent en miezert. In Williamstown maken we een stop om te eten. Het eerste zaakje is gesloten en Piet heeft wel trek in een hamburger. Wij een taverne in en hier staat o.a. een hamburger op het menu. Nou dat hebben we geweten, in Australië is alles groot en megagroot. Vanavond hebben we zelfs het avondeten beperkt tot een boterhammetje. Hij was wel lekker. Na de vakantie moeten we echt weer gaan sporten en aan de lijn want ik ben bang dat we toch wel wat aankomen. Vlakbij Tanunda zien we een camping en hier blijven we 2 nachtjes.
Tanunda – Barossa Valley - Tanunda
Vanmorgen zouden we het toeristische rondje nr 4 de scenic driveway door de Barossa Valley rijden. We hadden, dachten we, een goede kaart gekregen. Maar in Tanunda kwamen we dus tot 2x op dezelfde plek terug. Het bordje nr.4 hebben we niet meer gezien. Wel een groot gebied aan wijnvelden en kelders. Alleen niet die Piet wilde zien. Tenslotte wel Sepplefield, maar helaas deze was gesloten! En wat bleek, wel proeven en kopen maar geen rondleiding. En dat laatste wilde Piet graag. Dat viel dus een beetje tegen. Op de terugweg toch nog gestopt bij wijnkelder van Lehman en daar zag Piet een wandeling naar Richard Grove en die laatste gaf wel rondleidingen. Dus daar zijn we maar naar toe gegaan. Het was geen lange rondleiding maar wel interessant. Piet heeft nog wat wijn zitten proeven en 2 flessen gekocht. Meer kunnen we met onze reistassen niet mee nemen want dan vrees ik dat ze kapot gaan onderweg. En niet alle Australische wijn wordt geëxporteerd naar overzee. De wijnkelder van Richard Grove b.v. handelt alleen met Australië en Nieuw-Zeeland. Hierna teruggereden naar de camping, het was knapjes warm geworden met het zonnetje. Een boterhammetje gegeten en toen gewandeld naar Tanunda om een boodschap te doen. Een lekker ijsje gegeten en weer terug naar de camping. De supermarkt was trouwens nog een aardig stukje lopen, is de hamburger van gisteren wat verteerd. Bij de camper lekker een poosje uit het zonnetje buiten gezeten.