03 mei 2012

2011 - 01, 02 en 03 November - Australië

Wakefield – Clare
We stonden in Wakefield vlakbij een vijver, hier zaten vanmorgen diverse vogels waaronder reigers zowel wit als grijs. Ze hadden duidelijk mot met elkaar.
Het zonnetje scheen al maar was nog frisjes, later op de dag werd het duidelijk warmer, rond de 25 graden. We zijn op pad gegaan, richting Clare Valley. We zien veel tarwe. Later komen er ook weer wijnvelden in beeld. Het terrein was eerst weids met de tarwevelden maar het wordt allengs heuvelachtiger. We zijn nog eventjes in Blyth gestopt maar konden niet iets vinden om koffie te drinken. We zijn maar doorgereden naar Clare. We hadden e.e.a. in gedachten wat in de nabijheid van Clare lag. We doen eerst de boodschappen en gaan daarna koffie drinken. We wilden eerst naar Burra, de kopermijn maar zagen ineens een internetcafé, helaas was deze gesloten maar we konden ook in de bibliotheek terecht. In Clare was ook een camping zodat we besloten om op het gemak tekst bij de fotoalbums te plaatsen, bij de bibliotheek was ook vrij internet. Voor mijn laptop heb ik een code gekregen waarmee ik in elke bibliotheek terecht kan voor een internetverbinding. We hebben beiden genoeg kunnen doen en we hadden toch niet veel behoefte ver te rijden dus dit kwam goed uit. We hebben ook bij de informatie het adres van de camping in Adelaide kunnen achterhalen zodat we in de buurt van de Apolloverhuurder een camping hebben en het is redelijk in de buurt van het centrum. Naast het informatiecentrum bleek ook de camping, we blijven hier twee nachten. Morgenochtend eerst wat wassen en schoonmaken en dan rijden we naar Burra en dan kijken we hierna wel weer verder. Het gaat toch allemaal opschieten, nog een dag of 31 geloof ik en dan staan we alweer in ons kikkerlandje. Wij rijden binnenkort naar Alice Springs in de out back van het Northern Territory en daar schijnt het 32 graden te zijn. Ben benieuwd! In Nederland gaat het gewone leven ook door, er zijn verhuizingen, verjaardagen, familieavonden. Maar helaas kunnen we daar niet bijzijn, maar dat hou je altijd hoe lang je ook op vakantie gaat.
Clare – Burra – Clare
Het is vannacht goed koud geweest, het was vanmorgen nog mistig. Maar al snel kwam het zonnetje en werd het weer warmer. Er is hier buiten de wijnvelden veel tarwe of gerst te zien en grasland maar nergens tractoren of dorsmachines, niets van dat al. We rijden vandaag naar Burra. Dat is een oud kopermijngebied. In 1845 werd hier koper gevonden en het was al snel de grootste (en rijkste) mijn van Australië.
We hebben een groot del van het mijngebied en musea bezocht. Ook gezien dat er paarden werden gebruikt, deze waren eigendom van de mijn en werden beter verzorgd dan de mijnwerkers. Want wie er rijk werden van de mijnopbrengst, de mijnwerkers waren dat in ieder geval niet. In het Ben Accord Mine Museum is het nodige aan interessants te zien maar er staat ook het nodige aan ‘troep’ en onder het spinrag. Er zou wat meer opgeknapt mogen worden. Moet zeggen dat er ook het nodige bijstaat wat daadwerkelijk in die tijd gebruikt werd. Maar het is wel interessant. We passeren de Town Hall, de katholieke St. Josepth kerk, de anglicaanse kerk St. Mary’s, de Peacock’s Chimney voor Peacock’s  winding enginehouse. Het Burra Mine Museum gaan we in, hier is het nodige opgeknapt interessant om te zien. Buiten het museum ligt het nodige aan oud materiaal, we kijken nog in een oude schacht. Je hebt een mooi uitzicht over het mijngebied en de omgeving. Twee mooie uitkijkpunten, de mine look-out en de town look-out. Later hebben we ook nog mooi zicht op open-cut look-out, het mijngebied. Zowel het burra mine museum en het bon accord museum zijn halve dagen geopend. Er werkt n.l. 1 dame die het nodige aan informatie vertelt maar zo snel dat het lijkt alsof ze het binnen vijf minuten moet vertellen. We krijgen wel gelegenheid om het nodige zelf te bekijken. Zo tegen 15u rijden we weer terug naar Clare. De was is inmiddels droog en kan ik zo opbergen. Het is mooi geweest vandaag. Ben wel een beetje moe van het rondwandelen en in de wind buiten. Ben nog aardig verbrand op de armen, vergeten in te smeren!
Clare – Port Augusta
Wederom koude nacht, vanmorgen al vroeg weer het zonnetje. We zijn eerst boodschappen wezen doen en naar de bieb maar deze was gesloten. Maar om nou op de stoep van de bieb te gaan zitten met de laptop zoals de backpakkers doen, zagen we niet zitten. We rijden eerst richting Spalding. In Jamestown koffie gedronken en we zagen hier ook een bieb, zodat we hier maar even naar binnen zijn gegaan. Hierna verder, we passeren de Broughtonrivier; deze staat blijkbaar al lang droog want het gras staat al hoog in de rivierbedding. We nemen de weg naar Melrose. Hier lunchen we, in de bar van een hotel. De tv staat op de Cup van Melbourne, een paardenrace vergelijkbaar met de Ascotraces in Engeland. Australiërs gokken graag. Bijna elk hotel heeft wel een pokies room (een gokruimte met machines) Of het nu hier aan ligt weten we niet maar de kleine plaatsjes lijken wel uitgestorven. In sommige staat ook e.e.a. leeg.
Na Jamestown komen we o.a. door Apple, Booleroo Centre, Melrose. Onderweg de nodige graansoorten gezien maar geen verdere actie op de velden, alleen schapen. Wat ons aan de mensen wel opvalt is dat er velen zijn met overgewicht. Ondanks dat ik echt wel een beetje gegroeid ben, voel ik me nog slank. Het schijnt trouwens ook dat vliegmaatschappij Qantas weer normaal vliegt. Hebben we in Alice Springs straks geen problemen met de vlucht naar Melbourne. De 16e van deze maand moeten we in Adelaide zijn om de camper om te wisselen voor de 4wd, we zijn wel benieuwd. Zodra er foto’s van zijn, zal ik ze plaatsen. Hij is trouwens wel groter dan een DCVtje.! Zowaar voor Port Augusta moeten we stoppen voor een trein; en alles is hier groot dus de trein is lang, lang en erg lang. Onderweg trouwens veel bomen gezien die verdacht leken op onze kerstbomen. We stoppen in Port Augusta. Op de camping zien we vogels die we nog niet eerder hebben gezien. Top Tourist heeft wel veel campings die volgens het boekje internetverbinding hebben maar er zijn er maar weinig waar het dan ook goed werkt. Maar we hebben inmiddels de bieb en eventueel de Mac.