03 mei 2012

2011 - 04, 05 en 06 November - Australië

Port Augusta – Cowell
We willen naar Port Lincoln maar dat zullen we niet halen op 1 dag maar dat hoeft ook niet. We zien wel waar we uitkomen. Hierna de route weer opgepakt. Gisterenavond kwamen we in gesprek met een Australisch echtpaar, heel vriendelijk en we hebben een aardig tijdje met elkaar staan praten. Vanmorgen kwamen ze zelfs nog gedag zeggen, zij waren net iets eerder weg dan wij. Australië heeft maar een paar spoorlijnen maar de lijn richting Perth zou een goede zijn voor onze HSL of de TGV; er zit n.l. een traject in van ruim 450km alleen maar rechtuit! In Wyalla stoppen we bij de vvv.
Whyalla was ooit een doorvoerhaven van ijzererts. De scheepswerf sloot in 1978 maar het eerste schip, de HMAS Whyalla (1941) staat bij de vvv en nu ook op onze foto. Het was vanmorgen al om even voor half negen al te warm om in het zonnetje te zitten. Het waait ook behoorlijk. Bij Whyalla staat ook een hele grote fabriek van onesteel. Bij het strand drinken we een kop koffie. Zo’n 50km voor Cowell zien we een of andere afgraving. In Cowell besluiten we te stoppen, de route hiernaar toe zat enigszins verborgen tussen de bomen waardoor je weinig uitzicht had.
Cowell – Port Lincoln
We hadden de route dusdanig uitgerekend dat we op tijd in Adelaide zijn, zonder dat we wisten dat er een ferry van Cowell naar Wallaroo zou zijn. Alleen blijkt het veer helemaal niet meer te varen, het had makkelijker geweest, het hadden minder kilometers geweest maar goed, met of zonder veer komen we er ook wel. Verder komen we tot de conclusie dat er zaken opraken, zoals waspoeder, koffie, koffiemelk. Haal je alles in huis, dan gaat het niet meer op en moet je alles mee naar Nederland nemen. En aangebroken pakken waspoeder en zo in je reistas lijkt me niet zo'n best plan. En om nou alles in de camper achter te laten. Dus het wordt een beetje uitkienen. Niet te vaak meer wassen, over 4 weken zijn we al weer thuis! Weerbericht; vanmorgen vroeg zonnig, weinig wind en niet al te warm. Later op de dag kwam er heel wat wind en werd het ook weer warmer. Nu in de middag komt er meer bewolking. Wij vinden Australië groot, immens groot en leeg. Dat is af en toe niet te bevatten. Voor de Australiërs is het niet te begrijpen dat Nederland klein is en zoveel meer mensen en verkeer etc. heeft. Onderweg zien we veel graan, af en toe ook tractoren e.d. in Arno Bay zien we weer een mooie muurschildering. In Tumby Bay drinken we koffie. Dit plaatsje is niet al te groot maar oogt levendiger dan de vorige plaatsjes waar we doorheen kwamen. In Port Lincoln stoppen we. Morgen willen we naar Coffin Bay, het nationale park. Schijnt volgens berichten erg mooi te zijn. We wachten af. We hebben inmiddels heel wat plaatsjes gezien die op het eind ‘Bay’ hebben staan.
Port Lincoln – Coffin Bay
Een nieuw weerbericht; het is vanmorgen wel bewolkt, er staat weinig wind en het is niet koud. We kunnen gewoon de korte broek en een t-shirt aan. Later op de dag krijgen we de zon weer. We gaan richting Coffin Bay. Het is een mooie betrekkelijk rustige weg maar wel aardig omzoomd met bomen e.d. Piet zegt dan dat hij last krijgt van een tunnelvisie; je hebt weinig uitzicht. Voor Coffin Bay stoppen we bij de Templeton look out, In Coffin Bay stoppen we eerst bij de camping, het is nog vroeg maar we weten in ieder geval dat we hier vanavond een plaatsje hebben. We gaan het Coffin National Park bezoeken. Bij de ingang moeten we zelf geld in de daarvoor bestemde envelop stoppen, je neemt dan een kopie wat op je raam van de auto geplakt wordt zodat ze kunnen zien dat je betaald hebt. Er zijn routes voor gewone auto’s door het park heen. En die gaan we op het gemak bezoeken.In het park mag je toch niet harder dan 40km. Bij het eerste uitkijkpunt zien we wel emoes maar verder horen we wel de nodige vogels maar zien we ze niet, helaas. De eerste route volgen we naar Yangy Bay, de tweede naar Avoidbay. Je hebt daar hele mooie uitzichten. We maken bij Yangy Bay nog een wandeling, het is inmiddels al een stuk warmer geworden. Op de terugweg rijden we nog een stukje door Coffin Bay zelf heen en dan naar de camping. Hier lekker buiten gezeten en gelezen. Na eerst wat huishoudelijke klusjes gedaan te hebben want ook dat is af en toe nodig. Later heb ik nog een korte wandeling langs de baai gemaakt en een paar aardige foto’s kunnen nemen. Op elke camping waar we komen hebben ze een ‘barbie’(bbq), en bij de campings langs de kust ook gelegenheden om de vis schoon te maken. Je hebt dan gelijk gezelschap van een stel meeuwen die onderling behoorlijk ruzie maken om een klein stukje visafval. Ook zitten er op deze camping de nodige lori’s en ze maken een heibel!