06 mei 2012

2011 - 10, 11 en 12 November - Australië

Clare – Adelaide

We gaan op weg richting Adelaide. Eerst de B82 naar Auburn, hierna de B84 naar Port Wakefield. We rijden eerst nog door de wijnvelden maar dat wordt stilaan minder. Het weer is goed, zon maar zeker niet te warm, een lekker windje. Vanaf Port Wakefield nemen we de A1 richting Adelaide. We hebben al uitgezocht waar de Apollodealer zit. Hier dichtbij in de buurt zit een camping, dus dat komt mooi uit. De camping ligt in Semaphore, vlakbij Port Adelaide. Er gaat ook een bus naar het centrum van Adelaide dus dat kan niet mooier. We blijven hier 6 nachtjes staan. Lekker bijkomen, de stad bekijken, de camper schonen en tassen pakken want alles moet strakjes in de andere camper voor onze volgende etappe. Vanmiddag gewandeld naar Semaphore, hier is een leuk klein winkelcentrum waar we boodschappen doen en koffie drinken.
Monument in Semaphore(bij Adelaide)
 Vanaf de camping langs de Esplanade een mooie wandeling. In Australië wonen mensen van bijna alle nationaliteiten. We hebben al mensen ontmoet die familie in Nederland hebben wonen, Duitsland, Zwitserland en Italianen. Wij in Nederland weten dat er mensen overwinteren in Spanje, daar is geloof ik een hele Nederlandse enclave. Maar hier in Adelaide staat iemand uit Zwitserland die dus in Australië overwintert, je moet er maar zin in hebben want dat is toch wat verder weg maar goed weer hebben ze weer wel.
Semaphore – Adelaide – Semaphore
Vanmorgen na het ontbijt naar de bus gewandeld. We moesten even wachten maar na goed 3 kwartier stonden we in het centrum.
Op de Adelaide Central Market ligt fruit en groente prachtig uitgestald
We hebben hier veel rondgewandeld, we wisten zo’n beetje wat we wilden bezoeken. Ook hier is het groot maar het oogt minder, het lijkt wat overzichtelijker dan b.v. Sydney. In de bus hadden we een man gezien, keurig in het pak met de nodige medailles opgespeld. Dan denk je al snel aan een herdenking. Waar we uitstapten zag je het e.e.a. aan herdenkingstekens maar goed. Later zagen we ook de vlaggen halfstok, en het bleek vandaag Rememberence day. Bij Victoria square stond een tribune, was men duidelijk bezig met afzettingen e.d. Men was bezig met de voorbereidingen voor de Kerstoptocht van morgen! Want 25 december blijft kerst, alleen hier is het dan zomer. En zoals het weer vandaag was, lekker zonnetje en rond de 25 graden, is toch vreemd voor een kerstoptocht. En het schijnt een forse te zijn want vorig jaar schijnen er rond de 300.000 mensen geweest te zijn! We hebben geluk gehad met de camping want vanavond bleek alles vol te staan! Ik heb nog een bedeltje voor een ketting gekocht; een klein mierenegeltje, wij hebben tenslotte het geluk gehad een mierenegel tijdens een wandeling te zien. En dat schijnt toch wel een bijzonder iets geweest te zijn.
Semaphore – Adelaide – Semaphore
Vanmorgen al vroeg op de bus gestapt aangezien ze in het weekend eens in het uur rijden. En de optocht zou om 09.30u beginnen en we wilden er toch wel bijtijds zijn. De optocht is dus de Kerstoptocht, ze vieren hier echt uitgebreid dat de kerstman arriveert in zijn kerstpak ondanks de temperaturen. En de optocht van onze sinterklaas met zijn pieten valt echt volledig in het niet als je het gaat vergelijken met de optocht hier. Het haalt het zelfs niet met onze lampionoptocht. Maar goed. Onderweg was het wel druk met auto’s maar om nou te zeggen, het was hartstikke druk, nee. Bij het centrum aangekomen liepen er wel de nodige mensen en langs de kanten zaten al de nodige mensen met stoeltjes, kinderen aan het krijten op de weg, picknickmandjes e.d. had men bij zich. Het was gezellig druk, je kon nog goed er langs lopen. Men was ook bezig om een wereldrecord te verbeteren; n.l. hoeveel mensen stonden er aan de kant met rode neuzen op! Er werd ernstig geteld met echte controleurs en laten ze nou het wereldrecord bereiken! Ze doen wat om de tijd vol te maken en kinderen bezig te houden. Het was al heerlijk warm, erg warm. En dan sta je in de korte broek aan de kant te wachten op een kerstoptocht. Het was een hele serieuze optocht want het duurde ongeveer 1,5u eer de stoet voorbij was. Er waren echt mooie versierde wagens, met het thema sprookjes want die zagen we heel veel. Ook liepen er de nodige muziekgezelschappen mee, velen hadden speciale houdertjes om de middel met daarin een flesje water. Want marsen en blazen bij een temperatuur van tegen de 30graden; ik geef het je te doen. In september bij de lampionoptochten in Hellevoetsluis kreeg ik het al warm, laat staan als het 30 graden is.
De Kerstan in eigen persoon sluit de optocht af
 Na afloop was ook iedereen zo weer weg, het parcours werd vrijgemaakt en het verkeer kon weer door. Het leek in geen tijd opgelost. Wel bleef het druk maar niet overdreven. Terwijl langs het hele parcours veel mensen stonden en zaten. Het is toch apart, kerstliederen te horen bij 30graden. Wij zijn op zoek gegaan naar de St.Peters Cathedral, en hebben deze ook gevonden. Het was wel een lekkere wandeling er naar toe! We konden de kerk bezichtigen. Hierna bij het festival centre, een theater, vijver en de nodige gekleurde stenen die er uit zagen als tsja wat zal ik zeggen; het is een complex voor de kunsten uit 1977. Hier een broodje gegeten en terug gewandeld naar de bus. Er kwam er vrijwel direct een aan en in Semafore uitgestapt en boodschappen gedaan, terug gewandeld naar de camping.