03 mei 2012

2011 - 29, 30 en 31 Oktober - Australië

Moonta Bay – Marion Bay
We hebben gisteravond lekker gegeten. Het is wel een apart systeem hier. Ze verkochten ook take – a – way, je moest dus zelf je maaltijd en drank bestellen en betalen, je kreeg een nummertje en kon in het restaurant plaatsnemen. Na verloop van tijd werd dan je maaltijd bij je gebracht. Het echtpaar wat dit deed, was naar ons inzien al een eindje in de 70, ze hadden het knap druk. Maar het eten smaakte prima, zoals alles hier waren ook de porties niet al te klein. Vanmorgen eerst langs de Moonta Mines gereden maar die waren nog niet open en het treintje wat rond zou rijden begon pas vanmiddag. Wel hebben we nog wat foto’s kunnen maken.
Hierna verder richting Maitland, eerst kwamen door Arthurton. Op een bord stond aangegeven ‘little town, big spirit’. Nou het plaatsje was ook klein. Wel stond er een mooie katholieke kerk. Maitland viel ons een beetje tegen, wel een aantal koloniale gebouwen maar niet specialer dan wat we al eerder hebben gezien. Het is een heuvelachtiger terrein, groen, en rijk aan haver of gerst. De plaatsjes waar we door heen rijden komen op ons wat stiller over, we waren er minder door geboeid. Of zou het komen doordat we zelf een beetje moe zijn van alles wat we zien en we het niet meer opnemen. Vandaar dat het wel fijn is dat we een aantal maal vroeg op een camping staan en e.e.a. aan de verslagen e.d. kunnen werken. Vanmiddag hadden we zelfs vrij internet! We staan inmiddels in Marion Bay op een camping. We hebben eerst maar een hapje gegeten want vanaf Warooka hadden we geen restaurantje of picknick plaats gezien dus we hadden wel trek. Na wat regenspetters vanmorgen is het weer aardig opgeknapt, het zonnetje schijnt alleen staat er een betrekkelijk fris windje. Vanmiddag ben ik op het gemakje aan mijn fotoalbums gaan werken, van tekst voorzien en zo. Dat is wel fijn want anders is het na de vakantie een hele grote klus. Nu ben ik aardig op weg. Piet is een eind wezen wandelen langs het strand.
Marion Bay – Edithburgh
Vannacht is het knap frisjes geweest, nu is het bewolkt, veel wind. We rijden eerst naar Corney Point. Links en rechts van de weg weer veel bomen en struiken met af en toe een doorkijkje. Gisteren was de rv b86 richting Marion Bay nog dichter begroeid zonder veel uitzicht. We komen met enige regelmaat zijwegen tegen die onverhard zijn, een 4wd zou hier beter op zijn plaats zijn. We stoppen in Corney Point, geen groot plaatsje maar de openbare toiletruimtes zijn ook hier weer fraai beschilderd. We maken ook nog wat foto’s van het uitzicht over zee. In de omgeving van Yorktown zouden zo’n 300 zoutmeren zijn volgens de capitoolgids maar waar die allemaal zijn?? We zien er wel een aantal maar lang niet allemaal. Ze lijken verder niets te doen met de zoutwinning We zien verder veel gerst. We besluiten in Edithburgh een camping te zoeken. We hebben uitzicht op zee. Het zonnetje is inmiddels gaan schijnen maar er staat ook een harde frisse wind. We zijn er weer lekker vroeg. Na de boterham gaat Piet aan zijn verslagen werken en zelf ga ik een eind wandelen langs het strand. Bij de pier, wat vroeger de oude haven was, staan diverse vissers waaronder een tweetal dames. Een ervan heeft een flinke knaap aan de haak. Vrienden werden er bij gehaald, en wat bleek, het was een klein soort haai! Heb er maar een paar foto’s van gemaakt. Heel in de verte is een vuurtoren te zien, vermoedelijk Cape Jervis. Aan de andere kant waarschijnlijk Adelaide. Diverse vogels nog gezien. Op de camping waren twee mensen vis aan het schoonmaken onder het oog van 2 pelikanen en een hoop meeuwen. Het was af en toe oorlog als ze wat toegeworpen kregen. Piet had trouwens op de rekening gezien dat ze ons seniorenkorting hadden gegeven! Dit hadden ze niet eens gevraagd. Maar ze hebben al eens eerder gevraagd of we senior waren, wel 50plus maar nog geen senior. Op de camping is het een ‘grijze golf’ en vermoedelijk dankzij mijn grijze haren hebben we de korting gehad. Een heerlijk rustige dag zo, niet veel ge reden en lekker rustig op de camping in het campertje. Is ook nodig zo af en toe.
Edithburgh – Port Wakefield
Het was koud vannacht, gisteravond ondanks de zon stond er een fris windje. Temperatuur wisselt nogal maar we klagen niet. We gaan op pad richting Stansburry. We komen eerst langs Point Gilles. Hier zien we alpaca’s . Ernaast een grote Viterafabriek; die foto ervan gisteren waarvan ik dacht dat die bij Adelaide lag, was dus niet zo maar nog gewoon op Yorke Peninsula. De Golf van St.Vincent is dus groter dan ik dacht. Onderweg zien we open vlaktes met veel gerst, heel veel gerst. Langs de kust zie je ook veel visserij. In Stansburry zien we een mooie muurschildering. Het plaatste wandelen we door maar is verder niet echt boeiend. We rijden verder en in Port Vincent doen we een boodschap en drinken koffie. Qua ligging lijkt het wel op Edithburgh. Ook langs de kust en diverse vakantiehuisjes, een camping. Waarschijnlijk is deze regio ’s zomers een stuk drukker dan nu. Voor Ardrosan zien we een look-out met een aardige afkorting, waar het voor staat weet ik niet maar ik kan er wel wat leuks van maken: B.H.P..
Het is volgens de kaart een one steel look-out. Qua weg is het zodanig dat we de camper maar laten staan. Het is ongeveer 500m lopen, wel omhoog maar goed te doen. Je kijkt uit over de kust en een of andere fabriek met afgraving. Het staat er verder niet bij. We rijden hierna verder naar Ardrosan, eten een boterhammetje bij de kust met een mooi uitzicht. In Wakefield zien we een camping waar we maar blijven staan voor de nacht. Ik loop later nog naar de info; helaas is het een onbemande ruimte waar wel veel informatie te vinden is maar niet dat wat ik zoek. We zoeken een adres van een camping in Adelaide(deze is vlakbij de Apollodealer, wel zo makkelijk) Maar we zoeken verder. Daarnaast hebben we nog uitgezocht waar we de komende dagen naar toe gaan aangezien we nog te vroeg zijn om de camper om te wisselen. En we nemen wel rust maar om nu bijna twee weken in Adelaide te blijven zien we niet zitten. Er is nog genoeg te zien hier.